Politiet i vårt distrikt står uten en hurtiggående politibåt. Med hav på mange kanter, er det underlig og kritikkverdig at beredskap på sjøen er så kraftig nedprioritert av politiet.

Det var i 2011 at den siste politibåten i Romsdal ble solgt. Økonomien i Nordmøre og Romsdal politidistrikt er så presset, at de måtte kvitte seg med «Argus» for å få råd til å kjøpe politibiler. Salget var en synlig nedprioritering av politiets beredskap på sjøen. Når de har behov for å komme seg på sjøen, må de basere seg på å låne båt – ei løsning som er alt annet enn optimal.

Behovet for båt er til stede både ved ulykker og hendelser som krever rask respons, og i forebyggende arbeid som kontroller og tilstedeværelse blant båtfolket. Etter at «Argus» ble solgt, har vi i vårt område sett langt mindre politi på sjøen. Det er en utvikling det er grunn til å være urolig over.

Nylig ble det kjent at norsk politis tilstedeværelse på sjøen er kraftig redusert. I 2016 ble det gjennomført 6.000 kontroller av fritidsbåter her i landet. Tidligere år har tallet ligget på mellom 12.000 og 15.000. Når man vet hvor viktig synlig politi er i andre sammenhenger, er det grunn til å frykte at nedprioriteringen av sjøpolitiet kan få betydning for din og min sikkerhet på sjøen.

I Romsdal er vi imidlertid heldige. I 2014 investerte Molde brannvesen 4,6 millioner kroner i en hurtiggående brannbåt, som flere ganger seinere er satt inn ved ulykker. Båten gjør at responstida er bedret for å kunne bekjempe brann på øyene rundt Molde. I tillegg blir brannbåten benyttet når politiet ber om bistand – slik som på torsdag, da en småbåt kantret i Rødvenfjorden. Da var fartøyet raskt ved ulykkesstedet. Båtens hurtighet gjør at rekkevidda også strekker seg inn i Rauma. Båt og mannskap bidro denne gangen til å redde to menneskeliv.

Frislippet av vannskuterkjøring fra 1. mai i år, er et eksempel på økt behov for polititilstedeværelse for kontroller og forebygging langs kysten. Da er det beklagelig at det blir mindre og mindre politi på sjøen.