Folk som driver piratdrosjekjøring stjeler levebrødet fra de lovlige drosjene. Dermed står vi i fare for å få et svekket taxitilbud – og i verste fall stå uten tilbudet – hvis ikke den ulovlige virksomheten stanses.

For alle dem som er avhengige av transport, og da tenker vi ikke først og fremst på dem som skal heim fra fest en fredag- eller lørdag kveld, vil et manglende drosjetilbud være umulig å leve med. Man blir nødt til å flytte til en by der det er et slikt tilbud. Dette rammer blant annet folk uten førerkort, sjuke, mange eldre og bevegelseshemmete. Og det vil også ramme Rauma som samfunn.

Piratdrosjer er absolutt et problem, også i Rauma. I torsdagens Åndalsnes Avis sier leder i Rauma Taxi, Oddbjørn Eikebø, at de snart ikke får sjåfører til å jobbe om natta for bare å kjøre et par turer. Årsaka er at stadig færre benytter seg av det lovlige taxitilbudet. De offentlige drosjene er i ferd med å bli utkonkurrert.

Yrkestransportlovas §4 sier at «Den som mot vederlag vil drive nasjonal eller internasjonal persontransport med motorvogn, må ha løyve. Det same gjeld den som utfører persontransport mot vederlag på liknande måte som drosje når tilbod om transport vert retta til ålmenta på offentleg plass.»

Konkurransen om kundene har hardnet til. Det er opprettet flere apper der folk kan bestille piratdrosjer, et tilbud som i første rekke er til stede i byene. Det betyr at privatpersoner har organisert seg i konkurranse med det offentlige kommunikasjonstilbudet. På Facebook er det opprettet grupper der folk tilbyr seg å kjøre – og vi har all grunn til å tro at flere kjører mot betaling. Og helsevesenet bruker i langt mindre grad enn før drosjetilbudet. I sum er dette med på å pulverisere inntektsgrunnlaget til dem som skal livnære seg som drosjesjåfører og -eiere.

Vi håper det settes inn ressurser for å stanse piratvirksomheten. Vi forstår lensmannen i Rauma, som sier det kan være vanskelig å skaffe bevis, men vi er overbevist om at hvis politiet viser tydelig at de bryr seg om problemet, så blir det mer risikabelt å være piratsjåfør. Vi vil også appellere til folks samvittighet, når de velger å bruke piratdrosjer. Hvem skal kjøre folk ellers i uka når drosjene er utkonkurrert?