Turistnæringen og kollektivselskapene i Møre og Romsdal har blitt «gode busser». Ledig kapasitet på den offentlige kollektivtransporten skal fylles opp med turister. Håpet er at våre gjester, utenlandske som norske, skal se verdien av å oppleve Romsdal på en annen måte enn det de fleste andre som kommer hit gjør.

Går det slik samferdselsavdelingen i fylkeskommunen ønsker, skal minst 2.000 gjester benytte seg av sightseeing med buss, ferjer og hurtigbåter i Romsdal og på Sunnmøre dette året. Det vil i tilfelle være en suksess.

Sunnmøre er allerede i gang med det nye reiselivsproduktet. Og nå følger Rauma og Romsdal etter. Gjennom sin nettside visitandalsnes.com legger Romsdal Reiseliv og Handel til rette for at turistene sommerstid kan booke rundturer fra Åndalsnes til Geiranger med retur, og på helårsbasis Åndalsnes-Vestnes-Molde-Åndalsnes.

Det er mange som kan høste gevinst av det nye tilbudet. Rutebussene har normalt ekstra godt med plass om sommeren, når det er ferietid. De kjører uansett – passasjerer eller ikke. Og da er det genialt å fylle de tomme setene med turister. Vi tror at noen av de besøkende setter pris på å komme ekstra tett på det normale dagliglivet i Norge. Da kan en tur på ei ordinær bussrute oppleves som midt i blinken.

Også miljømessig har det nye produktet ei oppside. I stedet for at de besøkende skal kjøre rundt i egne biler, får de et skreddersydd opplegg der de kan reise kollektivt og miljøvennlig mellom turistdestinasjonene.

Både turistnæringen og samferdselsavdelingen er nøye med å understreke at de skal bruke 2016 til å høste erfaringer. Det tror vi er lurt, for det er ikke gitt at turistene vil bruke tilbudet akkurat slik samarbeidspartnerne legger opp til. Det er også viktig å være i dialog med brukerne og jobbe nøye med evalueringen.

Vi har trua på at det nye reiselivsproduktet kan bli en suksess. Men da er markedsføringen en nøkkelfaktor. Det er lagt opp til at destinasjonsselskapenes kanaler for informasjon og booking benyttes. Vi forventer imidlertid at fylkeskommunen bidrar med penger for å nå ut til potensielle kunder.