Norge fikk sankthansaften en ny turistattraksjon. Da åpnet «Utsikten» på Gaularfjellet – et nytt landemerke med merkelappen Nasjonale turistveger. Den nye og spektakulære attraksjonen forsterker merkevaren og bidrar til at enda flere velger Norge som turistmål. Det er en styrke både for dette fylkets to turistveger, og for reiselivsnæringa lokalt.

Det er en enestående investering og satsing på reiseliv som vi også i vår kommune er så heldige å være en del av gjennom «vår» turistveg Trollstigen/Geiranger. Når utbyggingen av Nasjonale turistveger står ferdig i 2023, har det blitt investert 3,5 milliarder kroner på veger og turistanlegg i 64 kommuner i landet – blant dem på Trollstigen i Rauma og Atlanterhavsvegen, som er den andre turistvegen i fylket. Når alt står ferdig, skal det ha blitt bygd 250 rasteplasser og utsiktspunkt langs 2.000 kilometer veg.

Eventyret Nasjonale turistveger startet allerede i 1993, da Stortinget ønsket å se på kombinasjonen veg og reiseliv. Det overordnete og langsiktige målet var allerede da å bidra til å gjøre Norge enda mer attraktivt som reisemål for å styrke næringsliv og bosetting i distriktene. Etterhvert som prosjekt etter prosjekt har blitt fullført, har Nasjonale turistveger innkassert gjeve og prestisjetunge priser og fått stor oppmerksomhet både nasjonalt og internasjonalt.

Det er spennende at turistvegprosjektene også designmessig er blitt nyskapende. Turistvegseksjonen i Statens vegvesen har engasjert over 50 arkitekter, landskapsarkitekter, designere og kunstnere. Deres skaperkraft beriker besøkene på turistvegene med sine installasjoner. Det er mer enn bare vakker utsikt som skal få folk til å besøke landet vårt.

Vi har alle sett hvilket løft Trollstigen og platået har fått de seinere åra gjennom Nasjonale turistveger. Vi er glade for den satsinga som Stortinget intitierte på tidlig 90-tall som har resultert i satsingen på de 18 vegstrekningene. Og vi er heldige som har kunnet flyte på markedsføringen av Nasjonale turistveger, som igjen har utviklet reiselivsproduktet Rauma både for vegfarende og for de mange som kommer hit som cruiseturister. Oppmerksomheten nasjonalt og internasjonalt har vært viktig drahjelp for Rauma og spart reiselivsnæringa lokalt for store summer i markedsføring.