I går, onsdag, var det ett år siden den forrige dødsulykka i trafikken i Møre og Romsdal. Det er det all grunn til å glede seg over – sjøl om det er mye sorg og smerte også knyttet til ulykker med 37 alvorlig skadde i 2015. Og det er langt igjen til å nå visjonen om null drepte i trafikken.
Det var NRK Møre og Romsdal som i går morges kunne fortelle nyheten. Sjøl om vi skal være oppmerksomme på at det er svingninger i dødstallene i trafikken, ser vi at utviklingen går den riktige vegen: I 2008 var det 24 trafikkdrepte i fylket vårt. I fjor var tallet for Møre og Romsdal to og på landsbasis 125 personer.
Forebyggende arbeid ser ut til å gi positive utslag på ulykkestallene. Særlig ser det ut til at samarbeidet mellom Vegvesenet, Trygg Trafikk, politiet og fylkeslegen har sørget for å få bort mange som er uskikket til å være bilførere. Stadig flere personer med problem knyttet til rus, helse og medisiner blir fratatt førerkortet.Men det er flere grunner til at det skjer stadig færre dødsulykker.
Det er vanskelig å skulle trekke fram én grunn spesielt, men det er summen av alt som bidrar til den positive trenden:
Bilparken har blitt bedre – de nyere bilene er langt mer trafikksikker enn de eldre Stadig flere bruker bilbelte. Ifølge Statens vegvesen er beltebruken på 98 prosent
Holdningsskapende arbeid fungerer
Bedre sjåføropplæring
Vegene er blitt langt sikrere enn de var for noen år tilbake
Folk er blitt flinkere til å overholde fartsgrensene
Ifølge Statens vegvesen er det sjelden bare én årsak til ei dødsulykke i trafikken. Høg fart, rus og sjukdom er de vanligste grunnene, men mange sovner også bak rattet.
Det er et tankekors at det er de unge i alderen 16–25 år som er overrepresenterte i statistikken over trafikkdrepte. En av grunnene er at denne aldersgruppa er de mest urutinerte trafikantene. Her må det holdningsskapende arbeidet intensiveres hvis målet om null drepte i trafikken skal nås.