I går, onsdag, var det ett år siden den forrige dødsulykka i trafikken i Møre og Romsdal. Det er det all grunn til å glede seg over – sjøl om det er mye sorg og smerte også knyttet til ulykker med 37 alvorlig skadde i 2015. Og det er langt igjen til å nå visjonen om null drepte i trafikken.

Det var NRK Møre og Romsdal som i går morges kunne fortelle nyheten. Sjøl om vi skal være oppmerksomme på at det er svingninger i dødstallene i trafikken, ser vi at utviklingen går den riktige vegen: I 2008 var det 24 trafikkdrepte i fylket vårt. I fjor var tallet for Møre og Romsdal to og på landsbasis 125 personer.

Forebyggende arbeid ser ut til å gi positive utslag på ulykkestallene. Særlig ser det ut til at samarbeidet mellom Vegvesenet, Trygg Trafikk, politiet og fylkeslegen har sørget for å få bort mange som er uskikket til å være bilførere. Stadig flere personer med problem knyttet til rus, helse og medisiner blir fratatt førerkortet.Men det er flere grunner til at det skjer stadig færre dødsulykker.

Det er vanskelig å skulle trekke fram én grunn spesielt, men det er summen av alt som bidrar til den positive trenden:

  • Bilparken har blitt bedre – de nyere bilene er langt mer trafikksikker enn de eldre Stadig flere bruker bilbelte. Ifølge Statens vegvesen er beltebruken på 98 prosent

  • Holdningsskapende arbeid fungerer

  • Bedre sjåføropplæring

  • Vegene er blitt langt sikrere enn de var for noen år tilbake

  • Folk er blitt flinkere til å overholde fartsgrensene

Ifølge Statens vegvesen er det sjelden bare én årsak til ei dødsulykke i trafikken. Høg fart, rus og sjukdom er de vanligste grunnene, men mange sovner også bak rattet.

Det er et tankekors at det er de unge i alderen 16–25 år som er overrepresenterte i statistikken over trafikkdrepte. En av grunnene er at denne aldersgruppa er de mest urutinerte trafikantene. Her må det holdningsskapende arbeidet intensiveres hvis målet om null drepte i trafikken skal nås.