Vegkontorets kampanje for Møreaksen blir mer og mer hysterisk, exiten nærmer seg, ettersom motstanden øker, seiler Sekkfast fram.

Det er mange år siden Vegdirektøren uttalte at nå må det bli slutt på de djupe og dyre brannfarlige undersjøiske tunnelprosjektene, og heller satse på moderne bruteknologi. Han har også satt i gang en storsatsing på utdannelser av bruingeniører på NTNU i Trondheim.

Ledelsen for vårt vegkontor har i lang tid jobbet i motsatt retning, planlegger undersjøiske tunneler over Halsa-Todalsfjorden-Langfjorden- Hafast, og ikke minst Møreaksen (Berg og Dahlbanen). Nå har de blitt tvunget til å gi opp alle sammen, med unntak av Møreaksen til fordel for bru alternativ, og har allerede sløst bort en umasse med millioner på grunn av gammeldags teknologi og tenkemåte.Men har de lært noe?

Nei da, heller ikke tatt inn over seg alle tunnelulykkene, med tilhørende lange stengninger og ustabile åpningstider for tunneler de siste åra, ikke ivaretar vår sikkerhet eller økte klima utslipp, med de djupe tunnelene, Ikke interesserer i å ivareta syklister eller myke trafikanter, eller beskytte trafikantenes helse mot farlig eksos, svevestøv og risikoen for brann i tunneler, i helga 25/6 omkom 35 busspassasjerer i en bussbrann i Kina, og det var ikke i en tunnel, men tenk hvor mye verre det har gått i en tunnel på 16 km, og en total dybde på 430 m, vi har hatt flere branner med busser i tunnel også i Norge, og her prøver igjen vegsjefen å påstå at Møreaksen bare er 350 meter djup, har visst glemt at den går opp over havet og opp til Julsundbroa, en feilinformasjon på 80 m, og den er i tillegg 130 m djupere enn Vegvesenets eget forslag til tunnel fra Molde til Sekken, og som også var 3 km kortere.

Så prater vegsjefen om konsept og valg av disse, ja valget falt selvfølgelig på det dårligste konseptet i forhold til kost-nytte, det står i kvalitetssikringen for Molde-Ålesund på side 46, har også hatt samtaler med Reinertsen om hvorfor ikke det sto noe om fordelene med Sekkfast når Vegvesenets forslag til tunnelen ifra Felleskjøpet via Sekken og brualternativet til Vågstranda i tillegg også ble den korteste vegen til Østlandet, og i tillegg til den korteste vegen mellom Kristiansand og Trondheim var han helt stille, men innrømmet å ha snakket om det, men han ble nok presset til å unnlate å nevne fordelene, det var jo et bestillingsverk til Møreaksen, så veksten med ca. 50 % større inntjening, og 4–5 milliarder kr spart for en ekstra bru skulle ikke komme Sekkfast til gode, kost-nytte er ikke interessant for lederne på vegkontoret, men driver et høgt spill med manipulering og feilinformasjon. Også en av de beste prosjektlederne vegetaten har, har også stilt mange utfordrerne spørsmål om den gammeldagse teknologien dere representerer. Det er også godt kjent at de fleste på vegkontoret faktisk støtter Sekkfast, også avgåtte ledere, men de fleste tør ikke stå fram, for følger det kan få for ansatte, sjøl har jeg gått imot på samme måte politisk mens jeg var ansatt i samme etat, og vant fram begge ganger, men undervegs ble også jeg utsatt for oppsigelsestrusler.

Kan dere fortelle meg hvor mange det er i M og R som ønsker seg 90 km med tunneler tur retur mellom Molde og Ålesund ??? Det er ikke bilistene, ikke turistene, ikke transportnæringen, ikke syklistene, ikke de myke trafikantene, ikke pendlerne, de får ikke råd til de dyre bompengene, og de kommer aldri til å stoppe opp, drift og vedlikehold blir her så ekstremt dyrt at her blir det betaling til evig tid, det er også kalkulert på liknende drømmeprosjekter.

Å kjøre Molde-Ålesund tur-retur vil bli det samme som å kjøre Oppdølsstranda-tunnelen på 7,43 km 12 ganger, eller Innfjordtunellen på 6,6 km 13 ganger. Har store problem med å skjønne at noen i det hele tatt kan gå god for en så tragisk løsning, men gang på gang blir det tatt i forsvar av aviser, politikere og ledelsen ved vårt lokale vegkontor, og i tillegg lager dere kaos inn og ut av Molde, samtidig som dere nekter for at de fleste som i dag kommer med bil med Vestnes ferja faktisk ikke skal til Molde, enda vegkontoret sjøl var med på å legge opp til en god og sikker analyse, troverdigheten er helt uteblitt i forhold til vegkontoret, det kan også virke som det same også gjelder for Vegdirektoratet, prosjektet er foreløpig også utelatt ifra Norsk transportplan, og den kommer trolig aldri tilbake. Tror tida også er inne for exit for Møreaks-familien, E39 er for å ta seg av en hovedveg igjennom hele fylket, og hele Vestlandet og Trøndelag, ingen av disse har behov for en fordyrende brannfarlig og ustabil omveg med tunneler igjennom Molde, og under Tautra, denne vegen er kun for å lage fordeler for noen få politiske aktivister og vegkontorets ledere med sjølkonstruerte fordeler, ikke for brukerne av E39.

Sekkfast satser på sikkerhet, bruer og veger i dagen, og den desidert raskeste og vakreste vegen igjennom fylket, en attraksjon mitt i Gullruten mellom Geiranger, Trollstigen og Atlanterhavsvegen, og med tilgjengelighet for syklister og myke trafikanter, og i tillegg til ferjefritt E39, vil det også bli ferjefritt til Østlandet, for hele Møre og Romsdal, noe som vegsjefen aldri har villet kommentere, vil også øke tilgjengeligheten til nytt sjukehus på Hjelset ifra sør, det motsatte av det Møreaksen vil gjøre. Sekkfast er den desidert beste alternativet i forhold til kost-nytte og framkommelighet, og stabile åpningstider, uten ustabile tunneler, oppfordrer alle motstandere å regne på dette. For mer info se Facebook Sekkfast.no

Send innspill til høringsuttalelse om Møreaksen før 6. juli 2016, (gjelder Molde) innen 1. juli andre.

Jon Ingar Eik