- Nå håper jeg vegvesenet  setter all den kompetansen de har på å få rettet opp dette raskt. Har de muligheten til å jobbe døgnet rundt, bør de gjøre det, sier Svein Kroken i transporsfirmaet Lars Kroken AS .

Han mener en slik hendelse som dette, er svært uheldig for hele raumasamfunnet, både transportnæringa, NSB og turisttrafikken.

- Hvis nå tungtransporten må kjøre om Molde for å komme til Sunnmøre, vil det for det første føre til tidsforskyvninger på vel 2 timer. Og for det andre fergekostander og økte kjørekostnader. Dette vil også vippe i disfavør for togtrafikken, mener Kroken.

De fleste  kontaineren som kommer med toget skal til Sunnmøre og det kan føre til at leverandørene vil velge lastebil fremfor tog.

- Da vil de kjøre lastebilene over Otta og Stryn. Toget vil bli meget skadelidende, hvis dette trekker ut. Men kan trafikken ledes over Sogge Bru, kan vi få dette til å fungere i en kortere periode, mener Kroken.

Han mener at hvis man raumasamfunnet nå fikk til en dugnadsinnsats og en dialog med folk langs vegen, så kan det være mulig at trafikken kan gå over Sogge i en begrenset periode.

- Vi kan sette ned fartsgrensen og eventuelt dirigere trafikken ved hjelp av trafikklys der det er for trangt til at trafikantene kan møtes. På den måten kan skadeomfanget reduseres, sier Kroken.

Men som han sier, dette bør rettes opp så fort som mulig.

- Turisttrafikken vil også bli skadelidende - når all gjennomgangstrafikk ledes over Sogge. En stengt Rauma Bru er en meget alvorlig hendelse, slik jeg ser det,  sier han.