– Vi ønsket å finne grunnlag til å fortsette, men slik situasjonen er nå ser vi ikke det økonomisk forsvarlig å fortsette vår godsrute mellom Oslo og Åndalsnes. Derfor har vi i dag etter et styremøte, kommet frem til at vi dessverre må legge ned godsruta, bekrefter strategi- og informasjonsdirektør i CargoNet, Bjarne Wist, mandag.

I utgangspunktet skulle denne avviklingen skje når togrutene legges om; den 15. desember, men ifølge Wist vil de være fleksibel på den datoen. De vil nå informere kunder og alle ansatte om sin beslutning. Det vil si lokførere på ruta og de ansatte i datterselskap Railcombi, som drifter godsterminalene. På Åndalsnes er det snakk om tre ansatte.

Bring Linehaul AS på Åndalsnes bruker i dag godsruta og daglig leder, Fredrik Sæter, ser at nedleggelse vil bety mange flere lastebiler på vegen.

– I dag har vi mellom fem og seks biler gående opp og ned til Oslo. Blir det ingen godstrafikk på bane, vil vi måtte utvide bilparken med ytterligere seks, sju biler per dag, opplyser Sæter.

Han sitter med tall som viser at godsruta som skal legges ned, tilsvarer 70 ekstra biler i døgnet på en allerede belastet E 136.

– Vi må også vurdere hvis dette er slutten på gods på Raumabanen, om vi i det hele tatt skal ha kontor her sier Sæter, men innrømmer at det foreløpig er for tidlig å dra noen konklusjon.

Cargolink har tidligere signalisert at de kan være interessert i å ta over ruta, men de trenger noen dager på å konkludere.

– Vi vil nå intensivere jobben med å ta over, og vil komme med den endelige avgjørelsen innen utgangen av uka, informerer Karl Ivar Nilsen, administrerende direktør i Cargolink.

Ordfører Lars Olav Hustad ser ikke lyst på nedleggelsen, men forsikrer at kommunen allerede jobber med saka.

– Denne avgjørelsen er veldig trist, men kom ikke som noen overraskelse. Vi har jo sett signal om dette tidligere, og har allerede engasjert folk på Stortinget for å få oppmerksomheten opp rundt dette problemet, sier han.

Tirsdag vil han orientere formannskapet om saka slik at de kan få lagt en strategi for videre arbeid.