Jernbaneverket skal utføre arbeid på sporet mellom Eidsvoll og Dombås fra lørdag 31. oktober til mandag 23. november. Strekningen stenger for togtrafikk. Det opplyser Jernbaneverket.

Mellom Eidsvoll og Lillehammer blir det stengt i hele perioden, mens fra Lillehammer til Dombås åpnes det igjen 5. november.

Grunnen til steningen er at nytt dobbeltspor ved Mjøsa skal testes, og at det samtidig skal gjøres nødvendig utbedring og vedlikeholdsarbeid på strekningen.

- Den 23. november tas det nye dobbeltsporet ved Mjøsa i bruk. Det er en omstendelig prosess med testing og arbeid på strekningen, og derfor blir vi nødt til å stenge jernbanen i det tidsrommet. Da benytter vi anledningen til å gjøre unna store oppgraderings- og vedlikeholdsoppgaver, som blant annet å bytte skinner, rense pukk og bygge nye stikkrenner slik at jernbanen blir mer motstandsdyktig mot flom, forteller pressekontakt i jernbaneverket, Kjell Bakken.

Noe av arbeidet er reperasjoner etter flommen for tre år siden.

- Jernbanen skal rett og slett bli mer robust, sier han.

Les også: Test av nye cruisetog-opplevelser

Dårlig planlagt

Daglig leder i CargoLink, Karl Ivar Nilsen, sa til Åndalsnes Avis under møtet med statssekretær John-Ragnar Aarset i forrige uke at stengingen av Dovrebanen burde vært bedre planlagt.

- Det blir et økonomisk løft for oss som er private aktører, med tre uker innstilte tog. Det er et ugunstig tidspunkt, for det er da vi skal tjene penger. Vi kunne tenkt oss at det var bedre planlagt, sier han.

Samtidig mener han at det er viktig at jernbanen vedlikeholdes.

- Jernbanen må bli mer konkurransedyktig mot bil, og vi må få kortere framføringstid og lengre godstog. Det løpet som er lagt når det gjelder vedlikehold må fortsettes, og det må opprettholdes og økes, for det er det behov for, sier han.

- God dialog

Kjell Bakken forteller at stengingen egentlig skulle begynt tre uker tidligere.

- Vi måtte utsette på grunn av en forsinkelse med signalanlegget til dobbeltsporet. Derfor ble det senere, noe vi forstår er mer ugunstig for godstrafikken. Det var ikke dette vi ønsket, men vi må få dette dobbelsporet igang nå, og da må vi stenge. Vi har forståelse for utfordringene dette medfører, men vi opplever at vi har en god dialog med selskapene, og dette har vært planlagt i god tid, forklarer han.

Han forteller at det foreløpig er uklart om enkelte togavganger mellom Lillehammer og Dombås også blir innstilt etter 5. november.

- Det vi vet er at de reisende må ta buss om de skal lenger sør enn Lillehammer. Derfor bør man beregne noe ekstra tid og sjekke NSB.no for informasjon når man skal reise, oppfordrer han.

- Uakseptabel situasjon

Tålmodigheten til fylkespolitikerne i Oppland er snart ute. Det skriver avisa Gudbrandsdølen Dagningen.

–Togsituasjonen gjennom Gudbrandsdalen er uakseptabel. Dagens situasjon fører til stor frustrasjon og gjør at flere velger veg framfor bane. At det ikke blir satt opp alternativ transport gjennom Gudbrandsdalen når togene ikke går er ikke en situasjon vi kan leve med, sier Ivar Odnes, fylkesvaraordfører og leder i jernbaneforum for Dovrebanen til avisa.

GD har vært i kontakt med NSB for å høre hva slags alternativ transport som blir satt opp, men dette er ikke klart enda.

- Så mye nedetid som Lillehammer – Dombås opplever om dagen og framover er det ikkje rart at både godsselskapene og persontrafikken ikke stoler på at det går et tog eller at de kommer fram. Vi har tatt opp situasjonen med Samferdselsdepartementet, men fått til svar at det omorganiseres innenfor jernbanesektoren, sier Odnes til Gudbrandsdølen Dagningen.