De fire er AF Gruppen Norge AS, One Nordic Kraftmontasje AS, Skanska Norge AS og Implenia Norge AS.

Av disse er AF Gruppen den billigste, og de tilbyr å ruste opp tunnelene for 308 582 441 kroner. Implenia er den dyreste, med et tilbud på 423 721 121 kroner.

– Vi skal nå kontrollere tilbudene før det blir klart hvem som blir innstilt til å gjennomføre arbeidet. Målet er å være i gang med anleggsarbeidet i løpet av august, forteller prosjektleder i Statens vegvesen, Halgeir Brudeseth, i en pressemelding.

Anleggsarbeidet skal pågå ut mai 2018.

– Det skal gjøres omfattende arbeider i tunnelene for å oppfylle de strenge kravene vi har til sikkerhet i Norge og Europa. Alt av elektrotekniske installasjoner og sikkerhetsutstyr skal skiftes ut i begge tunnelene. Både Innfjord- og Måndalstunnelen får DAB-dekning, ny vann- og frostsikring, brannventilasjon, gjennomgående betongrekkverk og nye snunisjer. I tillegg får Innfjordtunnelen kameraovervåking, høgtalere, og sammenhengende ledelys.