Statens vegvesen fortjener ros for måten de har håndtert utfordringene etter at det ble oppdaget at en av brupilarene på Rauma bru var undergravd.

Da meldingen kom mandag, var det all grunn til å frykte kaos i lang tid. Når ei bru på E136 må stenge, og omkjøringsmulighetene er begrenset, kan det få store samfunnsmessige konsekvenser. Og for mange har det blitt kaos – det skal vi ikke legge skjul på. Særlig for dem som bor langs vestsida av Rauma elv har trafikken blitt en stor belastning. Men skadevirkningene kunne blitt mye verre.

I et regionalt perspektiv kunne stenging av Rauma bru, uten at Sogge bru ble åpnet for all trafikk med omkjøring over Brønnsletta og Frydenlund, blitt skadelig for godstrafikken mellom Sunnmøre og Østlandet. Konsekvensen kunne blitt forsinkelser, mer kostbar transport og en mindre forutsigbarhet for både kunder og transportører. Også for godstransporten på bane ville det vært skadelig.

Lokalt ser vi hvor mye vanskeligere det blir når brua ikke kan brukes. Det er mange som hver dag benytter Rauma bru for å komme seg til og fra Åndalsnes, og som siden mandag har måttet legge inn et kvarter eller 20 minutt ekstra på strekninga.

Det er mange som lurer på hvordan det kunne skje at vannstrømmene har vasket bort massene under brupilar nummer fem. Vi er blant dem som har begynt å lete etter årsak og har stilt spørsmålene. Men vi respekterer at alt arbeid i denne fasen må rettes inn mot det aller viktigste: Å gjenåpne Rauma bru så snart som mulig. På den måten blir skadevirkningene for samfunnet minst mulig. Så får vi komme tilbake til årsakene etter hvert.

Vegvesenet har hatt to hovedoppgaver siden mandag: Gjenåpne brua raskt og sørge for en god omkjøring på E136. Hvis det går slik Vegvesenet nå antyder, kan de slippe all trafikk over Rauma bru allerede på torsdag. Det er tidligere enn man kunne frykte.

Også trafikkavviklingen, med omkjøring via Sogge bru og Brønnsletta/Frydenlund, har de løst på en god måte. Vi er glad for at det er satt inn store ressurser både til å dirigere trafikken og på å være til stede forebyggende. Det kunne gått mye verre, om ikke Vegvesenet hadde tatt et solid grep.