Åndalsnes ungdomsskole blir torsdag kveld tildelt Timpex-stipendet på 30.000 kroner. Det skjer under Ytterveggen-showet på Rauma kulturhus.

Pengene skal gå til innkjøp av et klassesett med Cozmo roboter.

Vil ufarliggjøre koding

Daglig leder Øystein Søraas i Timpex håper at det skal bidra til at elevene blir interessert i det som ligger bak de grensesnittene som de ellers jobber i.

– Flere unge føler på teknologien som litt mystisk. Vi prøver å ufarliggjøre det og skape et litt lavere innstegsnivå. Det er det som er essensen i stipendet, at vi ønsker å stimulere til at flere unger er nysgjerrige i de fagene vi trenger i framtida, sier Søraas.

Timpex gir stipendet i anledning at bedriften er 30 år i år.

ISI gjør jobben gratis

Det er ISI med Fred Husøy i spissen, som skal bistå elevene. To timer én gang i måneden skal Husøy og kollega John Edvard Reiten stille opp på Åndalsnes ungdomsskole for elevene i faget «Teknologi i praksis».

– Å starte en kodeskole kan lære ungdom å bruke data til mer enn bare spill. Og så er det jo med tanke på framtidig rekruttering; vi er jo etter hvert mange IT-bedrifter i kommunen. Det å få ungdom tidlig engasjert i programmering og koding, kan være interessant for oss på sikt. Samtidig er det et samfunnsnyttig prosjekt som kan være OK å bidra med på et område der vi har kompetanse, sier Husøy.

John Edvard Reiten har på eget initiativ arrangert kodeskoler på Rauma Mini-Con.

– Rauma Mini-Con fikk meg til å gjøre slikt på frivillig basis for dem som hadde interesse og lyst til å prøve.

– Jeg skulle ønske at det var et slikt tilbud da jeg var ung. Jeg begynte ikke å programmere før jeg begynte på universitetet – jeg hadde ikke peiling på hva det var. Jeg bare visste at jeg skulle lage spill. Det var slik det begynte. Og så ble det til at jeg begynte her hos ISI, sier Reiten.

Fornøyd rektor

Rektor Bjørn Nord ved Åndalsnes ungdomsskole sier at koding og programmering er på veg inn i skolen.

– Vi starter opp allerede i januar. Vi hadde egentlig planlagt noe programmering før Timpex kom inn i bildet, men via bekjentskaper fikk vi høre om hverandre, og fant ut at det var en god match.

– Jeg håper at dette glir inn i våre planer, at det blir et valgfag framover og at også flere lærere og elever vil ta del i dette etter hvert. Jeg tenker at det er litt merkevarebygging for oss; at vi er tidlig ute og kanskje kan tiltrekke oss arbeidskraft. Også vi trenger kompetanse; vi trenger gode lærere og gode folk, så dette er merkevarebygging for oss, sier Nord.