Reguleringsplanen på prosjektet lå ut på offentlig høring fram til 5. januar i år. Reidar Brude sendte inn merknad, der hovedbudskapet er dette:

– Jeg mener at Statens vegvesen har fått et oppdrag de skal løse, et oppdrag de skal løse helt. Det gjør de ikke ved å bygge en trefeltsveg. Et tredje kjørefelt vil være like utsatt for stenging som de to eksisterende kjørefelta. For det er ikke vegbredden som er årsaka til at langtransporten kjører seg fast i Brustaulia, men stigningsforholda og snø- og isforholda i vegbanen. Statens vegvesen sliter med å holde svart asfalt på vegen som er i dag, hvordan i alle verden skal de greie det med ett felt til? Det betyr i så fall betydelige merkostnader til brøyting om de skal greie å holde vegen åpen hver dag, sier Brude som mener dette ikke hadde vært noen problemstilling om de hadde valgt ei løsning med tunnel i stedet.

– Det er driftskostnader på den også, men man kan spare mye ved å holde den stengt i de månedene det ikke er bruk for den. Utfordringa på vegen er jo bare på vinterstid, sier han.

– 500 millioner for delvis løsning

Brude er overrasket over at det velges ei løsning som etter hans mening kun gir en noe forbedret trafikksituasjon.

– Man skal nå bruke 500 millioner kroner på ei løsning som kun gir en litt forbedret situasjon, og som garantert ikke løser utfordringene helt. Planer som bare delvis oppfyller målsettingen om en sikker framkommelig vinterveg, er ikke godt nok, sier han og spør videre:

– Hvem er det som sier at tunnel blir for dyrt? Er det Statens vegvesen, eller er det fra politisk hold? Ser er man på kostnadene ved en tunnel over tid, – over 50 til 100 år, så vil nok ei slik løsning komme godt ut vil jeg tro.

– Prosjektet er helt i slutten av planprosessen. Byggestart er allerede neste år. Er du ikke flere år forsinket med denne merknaden?

– Jo, jeg innrømmer at jeg er bakpå her. Og jeg innser at det ikke blir tunnel. Jeg synes likevel det er viktig å si ifra. Man har bare en sjanse til et slikt prosjekt, bygges det trefeltsveg nå, da blir det aldri tunnel. Og vi må leve med ei løsning som ikke løser problemet.

– Hvorfor har du ikke sagt dette før?

– Det er et godt spørsmål. Jeg burde selvfølgelig gjort det før. Jeg gjør det i alle fall nå, slik at ingen kan komme i ettertid å si at jeg ikke sa ifra.

Frp-politikeren mener også at daglige vegstengninger i byggeperioden vil bli et problem for transportnæringa.

Terrenginngrep og vilt

Brude trekker i merknaden sin også fram det han mener vil bli store og skjemmende terrengmessige inngrep, om det bygges trefeltsveg. Han mener det vil bli spesielt ille om det bygges ei lang og høg fylling i Brustaulia. Brude er også bekymret for økt risiko for viltpåkjørsler når trekkveger blir stengt av fyllingen.

– Store terrenginngrep: Brude frykter fyllingen som kommer her vil bli "steinørken" for all framtid. Han mener Vegvesenet her i alle fall må gjøre tiltak som gjør at det kan gro til med gras. Foto: Ellinor Rørvik Lothe Foto: Ellinor Rørvik Lothe