Les også: - Urimelig at vi må betale bompenger

Behovet for å passere bommene varierer fra familie til familie, men med jobbkjøring og noen fritidsaktiviteter for ungene, kan man se for seg følgende forutsetninger som grunnlag for et regnestykke:

  • Familien passerer bommene (tunnel og/eller bru) 330 dager/år – fire ganger/dag

  • Familien henvender seg i all hovedsak i retning Åndalsnes med jobb og fritidsaktiviteter

  • Kjører over Tresfjordbrua én gang i uka, det vil si 47 uker i året

  • Har betalt 6.000 på forskudd til bomselskapet Eksportvegen, og får dermed det maskimalt oppnåelige 50 prosent rabatt

Regnestykket blir da slik:

  • Bompenger tunnel:25.746 kr.

  • Bompenger bru: 4.230 kr.

  • Sum:29.976 kr.

  • Månedlig kostnad:2.498 kr.

Hvis man velger å ikke betale forskudd på 2.000, 4.000 eller 6.000 kroner til Eksportvegen, mister man billettrabatten på henholdsvis 30 prosent, 40 prosent eller 50 prosent.

– For vår familie blir tallene noe større, sier Per-Tore Storbråten. – Jeg fant tak i tallene som vi kom frem til før vi kjøpte elbilen, og der anslo vi at årlige bomutgifter ville bli på ca. 40.000 kroner med 50 prosent rabatt. Vågstrandstunnellen ca. 30.000 kroner og Tresfjordbrua ca. 10.000 kroner.