NSB gjør stadig målinger av hvor fornøyde kundene er med dem. I den siste målingen, som TNS Gallup har utført, får NSB høyrere score en noensinne.

Scoren regnes i poeng, og poengene regnes ut på bakgrunn av en omfattende spørreundersøkelse blant passasjerer på de ulike togstrekningene. De måles to ganger i året. Et resultat under 60 poeng regnes som svakt, over 70 poeng regnes som godt og 75 poeng eller bedre anses for å være et meget godt resultat. 6483 passasjerer har svart på undersøkelsen denne gangen.

NSB fikk 73 poeng våren 2015, mens Raumabanen fikk hele 82 poeng, noe som er best av alle regiontogene.

- Raumabanen pleier å score veldig høyt på disse målingene, men enkelte ganger har har vi blitt slått at av andre strekninger. Denne gangen er resultatet spesielt bra, og det er vi naturligvis veldig glade for, sier markedsansvarlig for Raumabanen, Terje Fossum.

Opplevelser på toget

- Vi kan jo ikke vite det sikkert, men vi tror det er fordi vi har vært veldig punktlige, og at vi ikke har hatt noen større driftsproblemer. Det er de reisende opptatt av, sier han.

I tillegg har de brukt mye tid på å kurse sine ansatte i god kundeservice.

- Vi har kanskje blitt litt mindre høytidlige og smiler litt mer. Det er viktig for oss at det skal være en hyggelig atmosfære på toget, mener han.

Og nettopp for å skape en hyggelig atmosfære, og gjøre togturen litt mindre kjedelig, satser på NSB bevisst på opplevelser ombord.

- Vi har blant annet hatt minikonserter og klovn ombord, og i høst inviterte vi alle barnehagebarna i Rauma på togtur. Det er slike ting vi kommer til å gjøre mer av i tida som kommer, forklarer Fossum.

- Lykkelige og takknemlige

- Vi er lykkelige og takknemlige for at stadig flere velger å reise med tog. De viktigste elementene vi har fått gode tilbakemeldinger på er bedret komfort om bord, flere avganger, flere seter og bedret punktlighet. På toppen av dette får vi svært gode resultater på vår service om bord i togene. Totalen her er at våre kunder opplever at vi leverer mer og mer stabilt til tross for problemstillingene rundt spor og signalanlegg, Tom Ingulstad, konserndirektør i NSB Persontog.

Han presiserer at de fortsatt har ting å jobbe med.

- Vi har også fremdeles elementer vi må bli bedre på. Håndteringen av buss for tog og informasjon ved forsinkelser er noe kundene forteller oss at vi må jobbe mer med. Det er vi enig i. At toget kommer og går som det skal vil fremdeles være vårt høyeste mål. Punktlighet er det viktigste for våre kunder og dermed for oss, sier han.