I Åndalsnes Avis for tirsdag 8. Juli er gjengitt et intervju med daglige leder i selskapet Langfjordtunnelen AS, der de opplysinger som gis bare skaper større forvirring om kryssing av Langfjorden enn det som er nødvendig i dag. Det erkjennes nå at nye krav til en undersjøisk tunnel, har medført at man har satt alt planarbeid på vent. Og bra er det. Men da må daglig leder av selskapet gi korrekte opplysninger, ikke kaste frem omtrentlige svar, som det har vært for mange av i alle de årene selskapet Langfjordtunnelen har bidratt til å forsinke arbeidet med kryssing av Langfjorden.

Britt Flo sier at dagens pris på en undersjøisk Langfjordtunnel er 1,8 mrd. kroner, men hvis den må bygges etter de nye EU-krav, vil den bli langt dyrere, eller ”bortimot det en løsning med flytebru er stipulert til”. Dette er riv ruskende galt, og sterkt villedende. Og det er en fremstilling som er gjort mot bedre vitende. På forsommeren hadde styret i Langfjordtunnelen AS er møte med et at de ledende selskaper på dypvannsteknologi. LGMMarin, i Bergen. Der ble det fremlagt flere konseptutredninger i flere alternativer av flytebru over fjorden. Et av alternativene hadde en prislapp på 1,8 mrd. kroner, det lengste og dyreste hadde en pris på 2,2 mrd. kroner. Men dette alternativet gikk faktisk omtrent samme trase som dagens ferge går, mellom Åfarnes og Sølsnes.Og hva er så sammenligningen?

Jo, det foreligger et godt sammenligningsgrunnlag i den rød-grønne regjeringens forslag i forbindelse med fremleggelsen av Nasjonal Transportplan i 2012.. Den undersjøiske tunnelen under Boknafjorden, Rogfast-tunnelen, var det mest konkrete som skulle påbegynnes i inneværende planperiode. Rogfast-tunnelen, som blir 25 km, og har to parallelle løp, har et prisanslag på 12 mrd. 2012-kroner. Det gir en pris på 480 000 kroner pr. løpemeter. Riktignok har den en kort avstikker til Kvitsøy, men i det store regnskapet betyr det ikke så mye, for Vegvesenet operer med en buffersone på +-40%.En undersjøisk Langfjordtunnel, blir etter de nye sikkerhetskrav med fem prosent stigning 15,3 km lang., og med to løp. Selv om vi reduserer løpemeterprisen på Rogfast av hensyn til avstikkeren til Kvitsøy til 400 000 kroner, blir prisen på en undersjøisk toløps Langfjordtunnel over 6 milliarder kroner!

Da skjønner man hvor riv ruskende galt et er å si at den vil koste ”bortimot det en løsning med flytebru er stipulert til”. Statens vegvesen skal nå, ifølge Britt Flo, analysere konsekvensene for tunnelen etter de nye krav. Jeg skulle tro Vegvesenet, med sine ingeniører, ikke trenger lang tid for å være i stand til å fortelle selskapet Langfjordtunnelen AS, hva et prisanslag nå vil være.Med de nye sikkerhetsforskrifter og krav som er kommet, vil det være urealistisk å bruke mer tid på analyser osv. Tunnelen er skrinlagt.

Det har de aller fleste fått med seg, og det store flertall i Rauma kommune vil ikke ha en undersjøisk tunnel heller. Men Britt Flo lager et skuespill omkring dette, samler et knippe mennesker som ikke har noe med tunnel å gjøre, foran en stort kart av traseene for undersjøisk Langfjordtunnel. Det er komisk. Hva har Moldes ordfører Torgeir Dahl der å gjøre. Har han ikke nok med å bekjempe den store og voksende aksjonen mot E39 gjennom Molde. Og hva har Solveig Brøste Sletta i Nordveggen der å gjøre. For meg er hun ”gufset” fra Nordveggen, og det krever en forklaring.I vinter gikk jeg på et åpent møte på Rauma Hotel som Rauma Næringslag arrangerte.

Tema var Langfjordtunnelen med Britt Flo som innleder. Da hun og ordføreren hadde orientert, tok jeg ordet og ville komme med noen synspunkter. Da stilte møtelederen, som var denne Brøste Sletta, seg opp ved siden av meg og sa halvhøyt: ”E du ferdig no, no må du slutte, og så grep hun meg i skulderen og ville skysse meg vekk fra der jeg sto. Det var en grusom opplevelse.

Gjennom et langt liv har jeg deltatt i mange debatter og i mange slags forsamlinger, men aldri opplevet maken. Jeg følte meg hensatt til et Stasi-rom. I en lang periode i mitt journalistliv arbeidet jeg mye med ytringsfrihet i DDR. Der puttet man dem som kom med kritiske synspunkter i fengsel.

Heldigvis var Arne Hoem tilstede, og han kritiserte det som hendte som en”skammelig opptreden”. Nei, la oss få etablert ett nytt bruselskap for Langfjorden. Fylkeskommunen og banker som er store aksjonærer i Langfjordtunnelen AS, kan ikke være tjent med dette skuespillet som forvirrer og forsinker arbeidet med en kryssing av Langfjorden. Det er nå mange uker siden det ble opplyst at selskapet hadde endret navn og vedtekter. Intet er skjedd. Britt Flo og likesinnede opptrer på vegne av et selskap som ikke eksiterer ennå. Det er i strid med aksjeloven også. Dessuten lever vi i en digital verden, hvor man med noen få tastetrykk kan endre hjemmesider og sende melding til Brønnøysund. Det finnes ingen troverdighet igjen hos Langfjordtunnlen AS. Selskapet bør oppløses snarest mulig!

Rødven 8. juli Ole N. Hoemsnes