Sammen med en gruppe beboere på Veblungsnes lurer han på hva det egentlig var som skjedde, da denne biten av europavegen ble flyttet fra topp prioritet i 1999, til «det uvisse» hos Statens vegvesen.

Europavegen går gjennom tettbygd strøk. Flere hus ligger praktisk talt helt inntil vegen. Og avkjøringa til Kolstadgata, med Rauma Ullvarefabrikk og 16 bolighus, danner et vegkryss som etter alle vegplanleggeres standarder bør ses på som reine galskapen.

– Ja, dette er galskap, mener Roe Setnes.

Og for å gjøre det hele komplett så er det også en avkjørsel på motsatt side, som smetter inn bak et autovern og går opp til forsamlingshuset i bygda. En avkjørsel som det knapt finnes maken til – i negativ forstand.

– En løsning var på plass, men det var stor motstand mot denne blant beboerne på Veblungsnes?

– Nei! Det er dårlig gjort å si at vi kan skylde oss sjøl. Dette er politikernes feil. Trafikkmiljøet her er helt grusomt, sier Solvor Rasmussen.

Hun og gruppa viser til vedtaket som ble gjort i formannskapet den 13. juni 2006. Da ble kommunestyrets vedtak om lang miljøtunnel (bygdefolkets ønske) gjort om til det alternativet Statens vegvesen sa de hadde penger til. Nemlig en kortere miljøtunnel og en litt annen trasé enn det flertallet av folk på Veblungsnes hadde ønsket seg.

To uker seinere stadfestet kommunestyret dette vedtaket, og gruppa mener at politikerne etter dette burde presset på for å få Vegvesenets anbefalte forslag gjennomført.

– Dette vedtaket ble sendt Vegvesenet, og i mitt enfold trodde jeg at anleggsmaskinene snart skulle begynne, sier Odd Bjørn Alnes.

Han mener at sjøl om folket i bygda gjorde krav på en lengre tunnel og en mer kostbar løsning, så kan ikke dette føre til at det ikke gjøres noe som helst.

Ifølge Alnes aksepterte bygdefolket at det ikke ble den dyreste løsninga, fordi alternativet er så mye verre.

Ventet på veg i 50 år

Gruppa har med seg et plankart fra 1963, som de mener viser at bygda har ventet på ny veg i 50 år.

– Folk lider her, og lurer på hva de skal forholde seg til, både for framtida og med hus og tomter, sier Alnes.

Gruppa mener at ny veg ikke bare vil gi levelige forhold for dem som bor der, men også mulighet til ny regulering av boliger, og ikke minst økt verdi av eiendommer.

– Hvis det ikke skjer noe nå, samtidig med at Romsdalen blir tatt, så blir det aldri noe, frykter Rasmussen.