For 124,1 millioner kroner skal Implenia oppgradere Fannefjordtunnelen i Romsdal. Tunnelen er 2745 meter lang.

Høg kontraktsummen skyldes spesielle forhold.

4200 biler daglig

Nettstedet Våre Veger skriver blant annet:

«Fristen for å klage på Vegvesenets vedtak gikk ut 20. oktober uten at noen benyttet seg av muligheten. Seks entreprenører ga pris på oppdraget. De høge anbudene skyldes en kraftig trafikkutvikling som gjør oppgraderingen av tunnelen omfattende.Fannefjordtunnelen er en undersjøisk tunnel like øst for Molde sentrum. Den fører fylkesveg 64 under fjorden den er oppkalt etter. Profilet er T 9. Da den ble åpnet i 1991, hadde den en årsdøgntrafikk (ÅDT) på 1200. 14 år seinere var bompengene nedbetalt. Da økte ÅDT til 1800. Siden har trafikken økt mye raskere. Nå kjører daglig 4 200 biler gjennom tunnelen.Som mange andre norske tunneler fra 90-tallet må den oppgraderes. Nå er trafikkmengden så stor at den skulle hatt et midtfelt med en bredde på en meter, ifølge gjeldende retningslinjer. En utvidelse hadde blitt svært komplisert. I stedet kompenserer Vegvesenet ved å installere omfattende sikkerhetstiltak.Et av tiltakene er å utvide viftekapasiteten betydelig. Viftene som er i tunnelen nå er bare dimensjonert for å ta unna eksos. De nye får en helt annen kapasitet.

Kraftige vifter

– Vi skal montere vifter som kan ventilere en brann på 50 kW. Det tilsvarer en brann i en buss, et vogntog eller to store varebiler, sier byggeleder Ingar Walbø i Statens vegvesen.

– Vi skal også montere 52 overvåkingskameraer med automatisk hendelsesdetektering. Vi skal sprenge en snunisje og to havarinisjer, og vi skal montere nødstasjoner med 62,5 meters mellomrom. Alt elektrisk utstyr skiftes ut. I den forbindelsen skal vi etablere fire nye tekniske rom.

– Hvordan blir trafikken avviklet mens oppgraderingen pågår?

– Tunnelen blir åpen for trafikk mellom klokka 6 og kl. 18 alle dager pluss natt til søndag. For øvrig blir den stengt. Mens den er stengt kan personbiler og lette varebiler kan kjøre rundt Fannefjorden på fv. 62 og fv. 406. Tunge biler kan krysse Romsdalsfjorden på ferje og kjøre på sørsida av fjorden. Begge mulighetene betyr en omveg på cirka en halv time, sier Walbø.